Moduł finansowo-księgowy
Charakterystyka ogólna
Rachunkowość w ISOF umożliwia przy wykorzystaniu odrębnych modułów obsługę pełnej (moduł FK) lub uproszczonej księgowości (Księga Przychodów i Rozchodów) z użyciem automatycznej dekretacji. W przypadku zmiany sposobu księgowania system umożliwia firmom płynne przejście pomiędzy obiema metodami. W oddzielnych modułach znajdują się:
- Kasa – Bank,
- Majątek Trwały,
- Rejestry VAT i Deklaracje INTRASTAT,
- Płace i Kadry,
- Windykacja Należności,
- Dokumenty Zakupu,
- Delegacje, Samochody i Umowy,
- Waluty i Tabele Kursów.
Moduł posiada wszystkie wymagane Ustawą o Rachunkowości zestawienia i raporty, zestawienie sald i obrotów, rachunek zysków i strat, bilans, deklaracje VAT-7 i CIT-2. Księgowania odbywają się z podziałem na zdefiniowane dzienniki księgowań. Moduł automatyzuje wpisy do dziennika i identyfikuje osoby odpowiedzialne za treść zapisu. Wspiera sprawdzanie poprawności przetworzenia i kompletności oraz identyczności zapisów. Umożliwia prowadzenie księgowości z planem kont.
Kopia bezpieczeństwa na nośniku trwałym zgodna z Ustawą o Rachunkowości
ISOF spełnia wymogi Ustawy o Rachunkowości w zakresie zapisów księgowych prowadzonych w formie elektronicznej. Dane są chronione, co zapewnia ich niezmienność przez okres przechowywania. Dostępne są zgodne z Ustawą o Rachunkowości kopie bezpieczeństwa na nośniku trwałym.
Schematy dekretacji
Dla każdego typu księgowanego dokumentu możliwe jest określenie tzw. schematu dekretacji, który wskazuje dostępne sposoby księgowania w danej firmie. Definiując schemat dekretacji, użytkownik posługuje się kontami księgowymi oraz umownymi skrótami określającymi w symboliczny sposób różne składniki w dekretach: kartoteki kontrahentów, towarów, magazyny, jednostki organizacyjne, dodatkowe kategorie wykorzystywane w księgowaniach i inne. Dzięki temu możliwe jest ogólne zdefiniowanie schematu, a sama funkcja dekretująca dokumenty potrafi te symbole przetworzyć na odpowiednie konta.
Importowanie dekretów
Moduł może pobrać zadekretowane już dokumenty, zarejestrowane w innych modułach ISOF. Służy do tego import dekretów, który automatycznie wyszukuje dekrety dokumentów określonego typu, z określonego czasu, a następnie pozwala zdecydować, które mają być zaksięgowane.
Rejestry VAT, CIT-2
Moduł umożliwia prowadzenie rejestru zakupu oraz rejestru sprzedaży objętej VAT. Pogrupowanie dokumentów w rejestry VAT umożliwia wykonanie szeregu zestawień i raportów, a także sporządzenie deklaracji VAT-7, VAT-UE i CIT-2.
Księgowania równoległe
Prowadzenie pełnej księgowości kontowej ułatwia w F-K tzw. księgowanie równoległe na kontach zespołu 4 (rodzajowe) i 5 (kosztowe wg miejsc powstawania).
Raporty i budżetowanie
Łatwo, samodzielnie definiowane zestawienia, w tym raporty przestawne, dostarczają menadżerom informacje o bieżącej sytuacji finansowej. Moduł raportów jest dostępny również z poziomu Centrum Dowodzenia.
Automatyczne naliczanie różnic kursowych
Operacje (zapisy na kontach) zagraniczne wyrażone w walucie obcej można ewidencjonować na kontach księgowych zarówno w PLN oraz w walucie obcej z uwzględnieniem kursu, po którym powstał zapis na koncie. System automatycznie nalicza różnice kursowe w momencie spłaty rozrachunku, zarówno częściowej jak i całkowitej. Dodatkowo funkcja Wyceny walutowej automatycznie wygeneruje symulację sald na kontach walutowych przy ustalonym (wprowadzonym) przez użytkownika kursie walut.
Raport Aktualności dokumentów, deklaracji i statystyk pracochłonności
Raport Aktualność dokumentów gromadzi informacje o ilości zadekretowanych i czekających na zadekretowanie dokumentów księgowych. Raport Aktualność deklaracji zawiera informacje o statusach deklaracji podatkowych i konieczności wygenerowania poszczególnych dokumentów. Raport statystyk pracochłonności FK pozwala sprawdzić jaka ilość dekretów księgowych została wystawiona przez poszczególnych pracowników w różnych przedziałach czasowych.
Wielowalutowość
Możliwe jest zdefiniowanie kont walutowych z księgowaniem w walutach. Rejestracja dokumentów może odbywać się ze wskazaniem waluty oraz kursu. Wartości są też przeliczane na PLN.
Bufor księgowy
Dokumenty źródłowe księgowane na podstawie schematów dekretacji, a także dokumenty wprowadzane ręcznie z m.in. Polecenia Księgowania, wykorzystują zapis w buforze, tzw. „na brudno”. Daje to możliwość łatwego poprawienia ewentualnych błędów powstałych podczas dekretacji. Jednocześnie wszystkie zapisy w buforze dostępne są na raportach z kont (np. obroty i salda), a także uwzględniane są podczas przenoszenia bilansu otwarcia na nowy rok obrachunkowy. Po zamknięciu roku księgowego zapisy w buforze przenoszone są do ksiąg, w których poprawienie możliwe jest jedynie poprzez zapisy stornujące.
Korzyści
- Optymalizacja procesów księgowych i automatyzacja obsługi dokumentów.
- Obsługa automatycznej dekretacji.
- Spójny system przepływu danych i dokumentów z działów do księgowości.
Zapytaj o więcej szczegółów! Wyślij zapytanie ›